Antwoord op de vraag: Waarom heb je de Pabo niet afgemaakt?

Written By :

Category :

Vragen

Posted On :

Share This :

“De foto hierboven deelde ik niet eerder. Hij is gemaakt in 2018 door een fotograaf die geweldige foto’s maakt: Anthony Donner. Hij fotografeert dusdanig dat structuren hard naar buiten komen, zo ook mijn huid. Die dag had ik door een stress periode een hoop oneffenheden en ik weet mij echt geen raad met make-up, dus de real thing. Ik heb het origineel rechts bewerkt om mezelf meer zachtheid te geven op dit donker bewolkte moment.”

Stap 11 van de 365 methodiek: doorzetten

Ik zit in augustus 2022 weer op de stap doorzetten, waar ik goed in was totdat.. Totdat dat ‘ene’ er uit kwam in mijn stage klas. Ik kon alleen nog maar huilen. Het was alsof ik al het verdriet op mij nam van elke leerkracht, van elk kind en van elke ouder.

Ik was het namelijk allemaal (geweest). De leerling die te veel aandacht kreeg van de leerkracht (of andere oudere mannen), de leerkracht die vermoedens had en de ouder die er alles aan deed om het eigen kind te beschermen.

De dag dat de leerkracht zichzelf aangaf bij de politie en dat alles uit kwam maakte van mij een lopende fontein van verdriet. Ik was al een snelle huiler maar dit.. Een leerkracht die toegaf dat hij verkeerd bezig was met een groep leerlingen van mijn stageklas en iemand anders die besloot dat ik moest stoppen met de Pabo. Terwijl ik had aangevoeld en geconstateerd dat zijn gedrag niet deugde. Ik was ontdaan en ontroostbaar. 

Was het niet mijn aanwezigheid waardoor kinderen gingen praten? Was ik niet de gene die een meisje aansprak op haar gedrag. Was ik niet de gene die voelde dat het niet klopte? Als beloning voor mijn tranen kreeg ik een negatief studie advies.

Waarom schrijf ik dit? Het uitleggen doe ik niet zo graag en niet deze ene gebeurtenis was de reden. Er was twijfel van bekwaamheid door hoe ruk er mee om ging. Wat had ik zelf nog niet onder ogen willen, kunnen of durven zien? Welke vaardigheden had ik niet in huis op gebied van zelfreflectie? Was dyslexie een te grote handicap?

Als je ergens niet doorheen komt, in mijn geval de Pabo, heb je aan de rock op je weg te werken die op je pad ligt, in plaats van er steeds opnieuw omheen te gaan. De rock was mij te groot en ik wilde hem alleen dragen.

Ik was eigenwijs en boos op alles en iedereen. Boos was ik. Mijn boosheid pakte ik niet aan, de aandacht was gericht op het zichtbare verdriet. Het was toch logisch dat ik zo aangedaan was? Het was niet mijn verdriet en niet van dat moment. Maar ik wilde alles kunnen dragen en dat kon ik prima alleen. Dat deed ik immers met veel last op mijn pad. Mijn lot.

Ik reikte niet uit naar hulp destijds, wat mij geboden werd als ik dit en dat nummer belde. Nee hoor, ik was sterk genoeg om dit te verwerken en voelde mij bezwaard gebruik te maken van deze ‘dure mensen’, het was voor de leerkrachten en ik was maar een stagiere. Mij was toch niks overkomen? De kinderen, die hadden hulp nodig.

Uiteindelijk vond ik mezelf niet geschikt als leerkracht, ik was té creatief om dag in dag uit de zelfde routine te doen en te gevoelig naar buiten toe. En mijn stage juf beaamde dit tweede. Ik dacht na wat beter bij mij paste.. Media vormgeven zoals audio en video bewerken, met de computer toveren, dat werd mijn passie.

Door de media vormgeef opleiding, aansluitend bij mijn brede interesse, kon ik mezelf volledig creatief uiten. Na deze studie heb ik uiteindelijk mijn eigen stukken aangepakt door diverse hulp verlening en zelfhulp boeken. Daarnaast heb ik een veel gezondere leefstijl wat er voor zorgt dat er veel meer balans is in de emoties.

Nu zo’n 15 jaar later komt toch alles samen, vormgeven, muziek, dans en de pedagogische kennis. Ik ga gemakkelijker om met gebeurtenissen zoals laatst toen ik mijn stroomkabel was vergeten..

Mijn grootste blunder in tijden..

Ik mocht de opening van het nieuwe schooljaar inluiden met een muziekmix met muziek over de thema’s waar de leerlingen dit jaar mee aan de slag gaan. 

Alles piekfijn voorbereid, wat best een uitdaging was in verband met kinderliedjes en edm en een grote diversiteit aan BPM en genres.

Terwijl ik mijn spullen uitpak kom ik tot de ontdekking dat ik de stroomkabel van mijn laptop niet bij me heb.. Niet zo’n punt als je 100% bent opgeladen? Helaas, mijn iBook valt uit zonder stroomtoevoer terwijl de batterij nog op 60-85% is.

Gelukkig was er een super juf en hebben we het samen opgelost met Spotify. De quiz was gered. En ik kon kijken naar wat wel goed ging, niemand, buiten een aantal leerkrachten, had door dat de bedoeling anders was geweest. Ik bleef rustig en kalm en vooral positief in mijn gedachtes. De les erna was ook prima verlopen al was het met een aantal improvisaties.

Ik heb dit blog geschreven om uit te leggen waarom ik mijn opleiding tot docent basisonderwijs niet afmaakte omdat dit een zwarte bladzijde was in mijn carrière. Geen excuus maar een verklaring waarom het mij niet lukte. Ik liep op eieren door dyslexie maar hey, die toets van spelling had ik wel gehaald! Naast alle andere theorie. Ik kon niet omgaan met de heftige gebeurtenis en de kinderen nadien.

En nu sta ik toch voor de klas maar wel met een hele andere mindset, een positieve. Niet minder creatief of minder gevoelig, ik kan er beter mee omgaan. Dankzij onder andere NLP en de 365 methodiek. Voor de klas met met mijn passies die ik echt niet heb voor aardrijkskunde, geschiedenis of spelling.

Nu zit ik weer in deze stap van creatie: Doorzetten, stap 11 van 13 van de 365 methodiek. Voluit ja zeggen en er voor gaan. Dat is ook nee zeggen. Ik had enorme doorzettingsvermogen vermogen en ik heb dit nog steeds. Er is minder weerstand in mij en de juiste weg vinden gaat beter.

De DJ les verbeter ik steeds door echt te luisteren naar de leerlingen. Ik verzamelde in no time voldoende controllers dankzij Bax music om de leerlingen meer tijd te laten spelen met muziek :). Zo leuk die enthousiaste leerlingen. In november 2022 heb ik een training pedagogie voor verdieping omdat ik het super leuk vind om te blijven leren!

Dankjewel voor het lezen van deze blog van Wilma Leppers.

Geschreven op zaterdag 10 september 2022 maar verplaatst om niet de eerste aandacht naar deze blog te trekken.

Miss Juicer heeft diverse op Audio gerichte diensten:

  • DJ les
  • Live DJ
  • Mixen van muziek

Zie: mogelijkheden voor meer informatie over deze diensten

Lijkt het je leuk om jouw klas kennis te laten maken met de magie van muziekmixen?

Bekend met Qrabbl? Ga naar Qrabbl.nl en zet ‘voor juf Wilma’ in de aanvraag

en breng haar op de hoogte via een e-mail aan info@applejuice.online

of neem contact op via dit formulier.

Hier staan ook de prijzen voor DJ lessen vermeld.